Jydsk Stenindustri har fået speciallavet en læsseskovl til deres Volvo L260, så de nu kan læsse hurtigere og arbejde mere effektivt
Speciallavet læsseskovl
Jan Sylvestersen er produktionschef hos Jydsk Stenindustri’s råstofgrav i Skygge. Han er tidligere maskinfører og har en klar holdning til, hvordan en læsseskovl skal udformes for at fungere optimalt i en sandgrav. Derfor er han glad for, at han hos JST har fået frihed til at designe præcis de skovle, som han gerne ville have.
”Vi går en del op i, at den er nem at fylde, så det koster mindre i dieselolie. Derfor har vi fået den lavet på specialmål.”
Produktionschef, Jan Sylvestersen
Jan Sylvestersen har nøje overvejet, hvordan den speciallavede læsseskovl på 9,6 m3 skulle laves, både i samarbejde med maskinføreren, Brian Svendsen, og ud fra egne erfaringer. ”Vi går en del op i, at den er nem at fylde, så det koster mindre i dieselolie. Derfor har vi fået læsseskovlen lavet på specialmål. Både firmaet og ged-førerne er godt tilfredse, så den må være designet godt,” siger en tilfreds Jan Sylvestersen.
H450-højstyrkestål gør læsseskovlen ekstra stærk
Jydsk Stenindustri har to JST læsseskovle til deres Volvo L220 og en 9,6 m3 læsseskovl til deres Volvo L260, som er det nyeste skud på stammen.
”Størstedelen er lavet i H450-højstyrkestål, så skovlen kan holde maskinen ud. Så er vi fri for at stå og svejse på den.”
Produktionschef, Jan Sylvestersen
Den nye læsseskovl er lavet primært i H450 som er 3-4 gange så stærkt som almindeligt konstruktionsstål. Skæret er lavet i HB500, som er endnu hårdere. Samtidig er både bund og sider forstærket. Materialevalget og udformningen skulle gerne sikre, at skovlen kan holde lige så længe som læssemaskinen. ”Størstedelen er lavet i H450-højstyrkestål, så læsseskovlen kan holde maskinen ud. Så er vi fri for at stå og svejse på den. Det koster jo både produktionstab og tid,” forklarer Jan Sylvestersen.
Læsser en lastbil med 2,5 skovlfulde
Maskinfører Brian Svendsen er godt tilfreds med den nye custom made læsseskovl.
”Det er en god skovl. Især den måde den er bygget op på. Nu kan vi læsse en bil med kun 2,5 skovlfuld.”
Maskinfører, Brian Svendsen
Brian fortæller, at han bruger 9,6 kbm skovlen til at læsse sand og grus op i sorteranlægget og til at læsse lastbilerne med. Skovlen rummer ca. 15-17 tons materiale. ”Det er en god skovl. Især den måde den er bygget op på. Nu kan vi læsse en bil med kun 2,5 skovlfuld,” fortæller Brian Svendsen.
Er du interesseret i en speciallavet skovl til din maskine?
Er du interesseret i en skovl eller et andet redskab, der passer præcist til din maskine og dit behov? Kontakt os og få en snak om mulighederne.